Monday, April 15, 2024
spot_img
HomeZdravljeIstegnuća mišića - Kako nastaju i kako se leče

Istegnuća mišića – Kako nastaju i kako se leče

Istegnuće mišića nastaje kada je vaš mišić prenategnut ili dođe do pucanje tkiva. Ovo se obično dešava kao rezultat umora ili prilikom naglih pokreta, posebno ako je vaše telo u nezgodnom položaju. U suštini, mi možemo istegnuti bilo koji mišić, ali istegnuće se najčešće dešava u donjem delu leđa, vratu, ramenu i tetivama, koje se nalaze sa donje strane butine.

Ovaj tip povrede može izazvati bol i ograničiti kretanje unutar zahvaćene grupe mišića. Blaža istegnuća možete uspešno lečiti kod kuće ledom, toplotom i lekovima protiv bolova, dok teža istegnuća zahtevaju medicinsku pomoć i savetujemo da se obratite vašem izabranom lekaru.

Simptomi istegnuća mišića

Obično ćete osetiti određene simptome koji uključuju:

  • Iznenadan početak bola
  • Bol u predelu istegnuća
  • Ograničen opseg kretanja
  • Modrice ili promena boje
  • Otok
  • Grčenje mišića
  • Ukočenost
  • Slabost

Kod umerenog istegnuća, vaš mišić može biti blago ukočen, ali i dalje dovoljno fleksibilan, što znači da ga možete pomerati do neke određene granice. Sa druge strane, kada dođe do pucanja mišića, to je već ozbiljna povreda, koja je praćena bolovima i vrlo ograničenim kretanjem.

Simptomi blagog do umerenog istegnuća mišića obično nestaju u roku od nekoliko nedelja. Za lečenje ozbiljnijih istegnuća može biti potrebno nekoliko meseci.

Uzroci istegnuća mišića

Akutno istezanje mišića nastaje kada se vaš mišić iznenada i neočekivano pukne. Takvo stanje najčešće nastaje zbog povrede i kada se:

  • Niste se dovoljno zagrejali pre fizičke aktivnosti
  • Niste dovoljno fleksibilni
  • Imate lošu kondiciju
  • Umorni ste ili preterano vežbate

Postoji pogrešno shvatanje da samo rigorozne vežbe i vežbe visokog intenziteta izazivaju istegnuće mišića. Da li ste znali da ovo stanje može nastati čak i tokom hodanja.

Do akutnog istezanja može doći kada:

  • Se okliznete ili izgubite oslonac
  • Prilikom skoka
  • Prilikom trčanja
  • Kada bacate nešto
  • Kada dižete nešto teško
  • Kada dižete nešto dok ste u nezgodnom položaju

Akutna istegnuća mišića su takođe češća tokom hladnijih meseci. To je zato što su mišići čvršći na nižim temperaturama. Važno je odvojiti dodatno vreme da se zagrejete u ovim uslovima kako biste sprečili istezanje.

Hronično istezanje mišića je rezultat ponavljanja pokreta i može se desiti zbog:

  • sportova kao što su veslanje, tenis, golf ili bejzbol
  • Tokom držanja leđa ili vrata u nezgodnom položaju, duži vremenski period, pogotovo kada radite za stolom
  • Lošeg držanja

Prva pomoć prilikom istegnuća mišića

Većina povreda se može uspešno lečiti kod kuće. Doktori takođe savetuju da blaža istegnuća lečite mirovanjem, ledom i kompresijom, dok za umerena istegnuća koristite inovativnu metodu kao što je kinesio taping.

Odmori se

Izbegavajte korišćenje mišića nekoliko dana, posebno ako kretanje izaziva povećanje bola. Ali previše odmora može dovesti i do slabljenja mišića, što može produžiti proces zarastanja. Posle dva dana polako počnite da koristite zahvaćenu mišićnu grupu, vodeći računa da ne preterujete.

Led

Stavite led odmah nakon povrede mišića. Ovo će smanjiti otok. Ne stavljajte led direktno na kožu. Koristite pakovanje leda ili umotajte led u peškir. Držite led na povređenom mišiću oko 20 minuta. Prvog dana stavljajte led svakih sat vremena po 20 minuta. Sledećih nekoliko dana stavljajte led svaka četiri sata.

Kompresija

Da biste smanjili oticanje, zamotajte zahvaćeno područje elastičnim zavojem dok otok ne splasne. Pazite da to područje ne obmotate previše čvrsto. Na taj način možete smanjiti cirkulaciju krvi.

Podizanje

Kad god je moguće, držite povređeni mišić podignut iznad nivoa srca.

Druge metode samopomoći uključuju sledeće:

Koristite lekove protiv bolova kao što je ibuprofen. Ovo će pomoći da se smanji bol i otok. Takođe, možete koristiti i druge lekove protiv bolova, ne mora to samo biti brufen.

Posle tri dana, nanosite tople obloge na mišić nekoliko puta dnevno. Ovo će poboljšati cirkulaciju i pospešiti proces zarastanja.

Ne odmarajte mišiće predugo, kako ne biste izazvali ukočenost i slabost. Počnite sa laganim istezanjem što je pre moguće. Polako povećavajte nivo aktivnosti.

Obavezno se istegnite i zagrejte pre vežbanja kada se vratite normalnim aktivnostima. Na ovaj način ćete povećati dotok krvi u vaše mišiće i smanjite rizik od povreda.

Potrudite se da ostanete u formi. Manje je verovatno da ćete istegnuti mišić ako su vaši mišići jaki i zdravi.

Ako je istegnuće mišića ozbiljno, možda će vam trebati medicinska pomoć. U ovom slučaju se prepisuje i fizikalna terapija.

Kada da posetite doktora

Za blago do umereno istegnuće mišića, kućno lečenje bi trebalo da bude dovoljno. Potražite medicinsku pomoć ako se desi nešto od navedenog:

  • Bol ne prestaje posle nedelju dana
  • Povređeno područje je utrnulo
  • Krv dolazi od vaše povrede
  • Ne možete hodati
  • Ne možete da pomerate ruke ili noge
POVEZANI ČLANCI

Popularno